Site Loader

Dlaczego warto jeść rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe (https://www.bee.pl/9197-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-rosliny-straczkowe) to niewielka grupa produktów spożywczych, które są dobrze znane osobom stosującym dietę roślinną ze względu na wysoką zawartość białka. Jednak jest ich zbyt mało w tradycyjnej diecie.

Czym są rośliny strączkowe?

Rośliny strączkowe, a dokładniej nasiona różnych roślin strączkowych, są klasyfikowane jako rośliny strączkowe. Są to różnorodne produkty, dostępne, tanie i zdrowe, ale nadal rzadko spotykane w diecie. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że nasiona roślin strączkowych mogą być drugim, po ziarnach, najważniejszym źródłem pokarmu dla ludzi. Plany żywieniowe wielu ludzi są pozbawione strąków. W końcu rośliny strączkowe to nie tylko groch czy pieczona fasola w tradycyjnej polskiej zupie grochowej. Najbardziej znanymi roślinami strączkowymi są zazwyczaj:

  • soja,
  • fasola,
  • groch,
  • ciecierzyca,
  • soczewica.

Co można zrobić z roślin strączkowych?

Każdy gatunek ma swoją własną, niepowtarzalną odmianę. Można ich używać do przygotowania różnych form past, dań na patelni, zup, kremów, gulaszu, placków, a nawet ciast. Ich smak jest zupełnie niezauważalny. Można je również dodawać do sałatek lub po prostu pieczonego mięsa.

Dlaczego warto rośliny strączkowe wprowadzić do menu?

Nasiona roślin strączkowych mają szereg związanych z nimi korzyści odżywczych. Przede wszystkim zawierają one łatwo przyswajalne białko. Zawartość białka w roślinach strączkowych wynosi około 17-20% suchej masy grochu i fasoli oraz 38-40% soi. Dla potrzeb analizy, w zbożach jest to około 7-13%. Z tego powodu uważa się, że strąki mogą zastąpić mięso i inne produkty zwierzęce w rutynie żywieniowej wegetarian i wegan. Produkty te dostarczają również dużą ilość żelaza (niezbędny element dla prawidłowego przebiegu procesu odpornościowego, utrzymania dobrego samopoczucia i zapobiegania anemii) oraz witamin, szczególnie z grupy B (odpowiednia ilość witamin zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego).

Co jeszcze zawierają rośliny strączkowe?

Po pierwsze, rośliny strączkowe są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga utrzymać w dobrym stanie nasz organizm w pełni, zapobiega zaparciom, obniża poziom cukru i obniża poziom cholesterolu we krwi. Częste stosowanie roślin strączkowych na ogół zmniejsza ryzyko chorób wieńcowych i sercowo-naczyniowych. Ich zaletą może być fakt, że mają niski indeks glikemiczny, co zapewnia, że cukier we krwi nie wzrasta gwałtownie po ich zjedzeniu. Zaleca się spożywanie roślin strączkowych co najmniej dwa razy w ciągu kilku dni.

 

Jakie są zalety roślin strączkowych?

Podczas gdy tendencja do zjadania białka utrzymuje się, naukowcy zgadzają się, że jemy dużo mięsa, a za mało białka roślinnego, zazwyczaj roślin strączkowych. Nadmierne spożycie mięsa może mieć szereg nieprzyjemnych dla zdrowia skutków dla ludzi. Sprzyja rozwojowi raka, zakłóca równowagę kwasowo-zasadową, uszkadza organy (nerki, wątrobę, serce). Spróbuj dodać kilka roślin strączkowych do swojej codziennej diety.

Co się zalicza do roślin strączkowych?

Do roślin strączkowych zalicza się:

  • groch,
  • fasolę,
  • soczewicę,
  • ciecierzycę,
  • soję.

Istnieje wiele odmian każdego gatunku. Strąki są uprawiane na całym świecie, a potrawy w strąkach są popularnym elementem diety. W Polsce stały się one w ostatnich latach coraz bardziej popularne, głównie ze względu na modę na kuchnię wegetariańską i bardziej pożywny tryb życia.

Dlaczego warto jeść strąki?

Rośliny strączkowe są absolutnie fantastycznym źródłem błonnika (włókna) i mogą pomóc w utracie wagi. Po zjedzeniu posiłku przygotowanego z roślin strączkowych, przez chwilę poczujemy się bardzo pełni. Pomagają one również w walce z zaparciami, po prostu poprawiając perystaltykę jelit. Ze względu na fakt, że są one doskonałym źródłem białka, weganie mogą zaspokoić zapotrzebowanie na ten składnik w swojej diecie. Potrzebujemy białka do prawidłowego rozwoju i budowy mięśni. Jest to naprawdę sekcja wielu enzymów i reguluje tempo przemiany materii. Ponadto, rośliny strączkowe biorą udział w działaniach przeciwutleniających. Wynika to z wysokiego stężenia polifenoli, które zwalczają wolne rodniki. Jedzenie roślin strączkowych zmniejsza częstotliwość występowania chorób i czyni nas młodszym.

Jak jeszcze rośliny strączkowe wpływają na nasz organizm?

Ze względu na niski indeks glikemiczny, diety zawierające rośliny strączkowe nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Często są one bezpiecznie spożywane przez osoby chore na cukrzycę lub cierpiące na insulinooporność. Wykazują one właściwości obniżające poziom cholesterolu. Oznacza to, że obniżają one odsetek “złego” cholesterolu LDL, mimo że zwiększają odsetek “dobrego” HDL. Z tego powodu są one zalecane do redukcji chorób układu sercowo-naczyniowego. Rośliny strączkowe są źródłem wielu witamin, zwłaszcza z grupy B, oraz minerałów, w tym potasu, wapnia, żelaza, a nawet magnezu. Witaminy z grupy B regulują pracę układu nerwowego i mają wpływ na zdolności intelektualne. Potas jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania serca.

 

Czym charakteryzują się rośliny strączkowe i dlaczego warto je jadać?

Rośliny strączkowe charakteryzują się dużą popularnością wśród osób znajdujących się na diecie wegańskiej oraz wegetariańskiej. Zawierają bowiem spore ilości cennego białka. Po rośliny te powinny sięgać także osoby będące na dietach tradycyjnych. Rośliny strączkowe ze strony www.bee.pl charakteryzują się bowiem wieloma walorami zdrowotnymi. Nie sposób odmówić im również tego, że nadają się do wszechstronnego wykorzystania.

Poznaj właściwości roślin strączkowych

Jak już wspomniano na wstępie, rośliny strączkowe charakteryzują się wieloma cennymi właściwościami. Nie można odmówić im także przyjemnego smaku. Jakie warzywa zalicza się zaś do roślin strączkowych? Przede wszystkim to fasola, groch soja, ale także soczewica i łubin. Rośliny te oprócz dużej zawartości cennego białka charakteryzują się wysoką zawartością cennych witamin i minerałów. Zawierają spore ilości magnezu oraz żelaza. Nie można odmówić im także dość sporej ilości błonnika pokarmowego. Przyczynia się on do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego. Jeżeli jednak cierpimy na wzdęcia powinniśmy uważać na nadmiar strączków. Mogą one bowiem powodować uporczywe wzdęcia. Niezaprzeczalnym atutem roślin strączkowych jest również to, iż posiadają one niski indeks glikemiczny. Dzięki temu z powodzeniem mogą sięgać po nie cukrzycy oraz osoby walczące z insulinoopornością czy hiperinsulinemią. Warto również zaznaczyć, że rośliny strączkowe są bogate w witaminy z grupy B. Te zaś z kolei przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Do czego można wykorzystać strączki?

Rośliny strączkowe nadają się do wszechstronnego wykorzystania. Z powodzeniem można je ugotować, zarówno w tradycyjny sposób jak i na parze. Nie ulega wątpliwości, że doskonale nadadzą się również do sałatek. Roślinami strączkowymi można nadziać także ciasto francuskie i przygotować smakowite paszteciki. Nie ulega wątpliwości, że strączki wspaniale nadadzą się także do przygotowania smakowitych past kanapkowych. W szczególności na uwagę zasługuje hummus czyli pasta z ciecierzycy. Jeżeli zależy nam na czerpaniu pozytywnych właściwości zdrowotnych ze spożycia roślin strączkowych, musimy być systematyczni. Jednorazowe spożycie groszku czy cieciorki na niewiele się bowiem zda. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie roślin strączkowych do swojej codziennej diety. Ponadto, rośliny strączkowe warto zawsze poddawać odpowiedniej obróbce termicznej. Wyjątkiem będzie groszek cukrowy, który można spożywać także na surowo.